Menu
STIL DE VIAŢĂ

Sfaturi pentru ca bine să-ți fie la mare cu copiii în pandemie

Mai sunt doar câteva zile din vara asta și încă aflu despre oameni care n-au ajuns la mare de teama Covidului, dar care își doresc tare o fugă pe litoral. Așa că vin cu niște sugestii de mini-vacanță safe la marea noastră.

Dacă te uiți la știri, nu te mai duci la mare niciodată, pe bune. (Vorbesc aici despre telespectatorii responsabili, desigur. În niciun caz cu cei de genul „Eee, mă simțeam un pic mai nasol, dar doar nu era să-mi ratez concediul la mare pentru niște febră, așa că m-am dus!” – despre care am citit pe Facebook, dar sper, totuși, să fie niște exagerări.)

Așadar, dacă te uiți la știri, nu te mai duci la mare niciodată. Cel puțin, nu sezonul ăsta. Pentru că ți se înfățișează o colcăială de cov… ăăă, de turiști pe stilul burtă lângă burtă și silicon lângă pătrățele – în funcție de stațiunea de unde sunt luate imaginile –, ți se vorbește despre oameni care s-au întors din vacanța de pe litoral și și-au infectat familia extinsă și chiar comunitatea din orașul de proveniență, pe scurt, se bate moneda că e periculos tare să mergi la mare, e covidul peste tot și n-ai scăpare.

Tocmai m-am întors de la Constanța, unde am fost (a treia sau a patra oară vara asta, nici nu mai țin minte) cu tot cu copii, și suntem bine, în condițiile în care ne-am bucurat și de mare, și de soare, și de plimbări și ieșiri în oraș. Pentru că se poate cu responsabilitate.

Și, pentru că m-a tot întrebat lumea – mai ales părinții (a se citi „mamele”, că ele se îngrijorează mai mult, săracele) cu copii mici – pe unde facem plajă, pe unde mâncăm, pe unde ieșim mai safe, am zis să vorbesc despre asta și-ntr-un articol, că cine știe cine o mai avea nevoie. Că, poate, ne-om bucura, Doamne ajută, de-o toamnă călduroasă și de multe alte zile frumoase la mare și în septembrie.

UNDE AM FĂCUT PLAJĂ ÎN SIGURANȚĂ

În Constanța, noi locuim în cartierul Faleză Nord, așa că cel mai logic pentru noi a fost, de ani de zile, să ieșim la mare… în cartier. Plajele din zonă au fost lățite foarte mult acum câțiva ani, n-are niciun concesionar atâția bani să le umple până la refuz cu șezlonguri (glumesc, or fi având, dar, poate, nu merită investiția).

Fotografia aceasta e făcută la începutul lui iunie, când amenajarea plajelor nu se făcuse complet.
Dar ca să-ți faci o idee cât de mare este plaja asta nou construită.

Cert e că plajele din zonă sunt super aerisite, cu mult nisip liber de pus cearșaful și de joacă, iar șezlongurile existente nu se ocupă niciodată în totalitate. Nici în cele mai aglomerate weekend-uri din anii trecuți nu s-au umplut.

Mai ales acum, când lumea vine și nu prea, pe plajele din zona asta nu ai probleme să-ți găsești pentru familie un loc la distanță de alți turiști. Asta, evident, dacă nu ții morțiș să stai pe primul rând, în buza apei, unde, în continuare, se înghesuie familii cu copii. Or fi știind ei că are covidul frică de aerosoli sau ceva de genul, altfel nu-mi explic disperarea asta.

Mai exact, noi am stat la Waves Beach, pentru că ne plac șezlongurile din lemn, umbrelele din stuf și cafeaua de la bar. Și pot spune că era una dintre plajele destul de populare din zonă, adică avea șezlonguri ocupate și de la rândul patru încolo. Alături, la Dacica, bătea vântul mai tare din punct de vedere al numărului de turiști, acolo e posibil să prinzi și șezlonguri în primul rând.

Waves Beach

Un pic mai aglomerat mi s-a părut înspre Plaja Ariadna și Next Beach (vezi foto sus), poate pentru că sunt un pic mai înguste, dar și mai ușor de ajuns la ele din cartier.

Pentru cine nu locuiește în zonă, hățișul de străduțe cu sens unic din Faleză Nord poate fi obositor și, cu unul sau mai mulți copii mici în mașină, poți să capitulezi la un moment dat, să parchezi unde vezi cu ochii și să cobori la prima plajă care-ți iese în cale. Și să te enervezi că e aglomerat. Sau nu.

Dacă vrei, totuși, să ajungi în zona recomandată de mine (Waves, Dacica, Rainbow Beach), cel mai simplu este traseul: vii pe Bulevardul Mamaia dinspre McDonald’s, faci stânga pe Str. Ion Rațiu – urmezi Prelungirea Ion Rațiu – Str. Pescarilor – faci dreapta pe Str. Yokohama și stânga pe Str. Belvedere, care te duce până acolo. Ai ajuns.

UNDE AM MÂNCAT ÎN SIGURANȚĂ

Cel mai la îndemână și mai sigur e acasă, nu? Adică acolo unde ești cazat. Așadar, am comandat din plin pentru prânz cât am stat la mare. (Dat fiind că noi facem plajă atât de aproape, nu ne deranjează să urcăm la prânz în casă, să-i punem apoi pe copii la somn și să ne întoarcem pe plajă după 5, când s-a dus și soarele cel aprig. Dar sugestia mea e bună și pentru cină, și pentru oricând dorești să mănânci în locul de cazare.)

Fără nicio afinitate pentru vreo aplicație de livrare, am instalat și folosit Glovo, unde am căutat după restaurante cu rating bun și după felurile de mâncare dorite. (Având în vedere că eu m-am ocupat, în general, de acțiunea asta, am inițiat căutarea cu ciorbele, să mă asigur că hidratez bine copiii și că-și iau porția de legume înainte de orice.)

Din tot ce am mâncat, pot să recomand Arranchera House – îi căutați degeaba pe Facebook, nici măcar nu zice că sunt din Constanța, mai bine căutați-i pe aplicațiile de food delivery, că merită. Bine, să nu vă comandați de la ei paste, că au profil mexican, nu italian (pastele chiar au fost o dezamăgire, dar au insistat copiii). În rest, am fost dați pe spate de supa cremă de roșii, de ciorba picantă de fasole (cred că am cerut-o în vreo trei rânduri, atât de mult ne-a plăcut), de paella cu fructe de mare, de coaste, de quesadilla, de orice am încercat.

Iar pentru mâncat în oraș, dacă vă faceți curaj să înfruntați valurile de turiști din centrul vechi al Constanței, recomand Next Pub. Pentru mâncare, pentru prețuri, pentru că personalul care servește este amabil, poartă măști și nu se bagă în sufletul tău.

Sursa foto

După câteva îmbucături din burgerul pe care și l-a dorit toată vacanța și tot n-avea parte de el, Tudor a exclamat atât de satisfăcut: „Dau zece stele acestui restaurant!” – să-i ajungă cât pentru două review­-uri, gen. Iar Victor, când a văzut de câtă atenție se bucură frate-său din partea chelneriței pe baza laudelor, a plusat: „Eu dau 12!” – cu gura plină de același burger, că doar nu era să luăm câte unul pentru fiecare!

La burgeri nu mă bag, dar am fost absolut impresionată de stavridul proaspăt pe plită și am mâncat din porția imensă de midii cu sos de roșii și o tonă de legume până aproape de leșin. Și a doua zi, la prânz, că am luat la pachet ce-a rămas și nu mi-a părut rău.

Altfel, am mai mâncat incredibil de bine la Pofta Pescarului, cherhanaua de la Costinești, amplasată în zona celebrei epave, dar nu pot spune că am fost 100% împăcată cu felul în care erau respectate normele în vigoare pe timp de pandemie.

Pe românește, n-am văzut pe nimeni din personal purtând măști și nici cu apropierea fizică nu păreau să aibă vreo problemă. Dar repet: mâncarea e fantastică dacă ești fan pește, icre, fructe de mare.

UNDE AM IEȘIT ÎN SIGURANȚĂ (ȘI NU PREA)

La Delfinariu: îmbulzeală mare rău, începând de la casa de bilete; însă, dacă la coadă să zici că mai ținea vreunul masca sub nas, în încintă n-avea nicio șansă.

Atât în sala mare, care găzduiește spectacolele cu delfini, cât și în cea mică, unde sunt leii de mare, doamna „prezentatoare” stătea geană ca spectatorii să respecte distanțarea fizică – se puteau așeza la un loc grupuri de maxim patru persoane, cu câte două scaune libere între grupuri (chiar mă gândeam ce s-ar fi întâmplat dacă aveam trei copiii, probabil trebuia să-l palmăm pe cel mai mic, la cât de conștiincioasă era doamna cu respectarea regulilor) – și să poarte masca CORECT, adică peste nas, gură, bărbie.

Dacă n-a făcut la apeluri în sensul ăsta prin microfon, de se întorcea toată sala să-l vadă pe ăla care tot nu și-a pus masca cum trebuie, mai rău decât public shaming-ul de pe Facebook!

Delfinariul din Constanța în pandemie. Sursa foto
Delfinariul din Constanța într-un weekend aglomerat din pandemie, când am fost noi (duminică, 16 august).

Însă foarte atent trebuie să fii la ieșirea din sală după spectacol, când lumea nu mai ține cont de nimic și se bulucește de zici că toți copiii vor să facă pipi și toți adulții vor să fumeze ACUM. As usual, doar că acum e pandemie.

La Acvariu: am ajuns cu un sfert de oră înaintea deschiderii (adică la 09:45) și era deja coadă la ușă. După deschidere am mai stat vreo cinci minute până să intrăm, efectiv, pentru că se prelua fiecare familie/grup în parte la termoscanare și apoi la casa de bilete. Evident, masca este obligatorie pentru vizitarea obiectivului turistic.

Sursa foto

Menționez pentru cine n-a fost până acum la Acvariul din Constanța: locul e mic și înghesuit, bazinele cu pești sunt de micuțe, amplasate unul lângă celălalt și nu conțin toate specii spectaculoase. Astfel încât există potențial de aglomerare în anumite puncte de vizitare, unde majoritatea turiștilor (a se citi „copiilor”) găsesc lucrurile mai interesante. Așadar, tot la latitudinea și priceperea fiecăruia rămâne respectarea normelor de distanțare și prevenție a infectării.

La Aqua Magic Mamaia: la insistențele copiilor – care fuseseră cu bunicii de câteva ori – am ajuns și aici, dar nu pot spune că a fost vreo experiență notabilă. Mă rog, să nu vorbim despre prețurile de acces sau despre cele la mâncare și băutură… (În parcul acvatic nu ai voie să intri nici măcar cu o apă la jumate pentru copii, trebuie s-o cumperi neapărat de acolo. Pe foarte bune, te controlează în bagaje la intrare.)

În ce privește siguranța pe timp de pandemie, însă, lucrurile au fost relativ ok: personalul de servire la șezlong poartă măști și mănuși, iar numărul vizitatorilor este destul de redus (cel puțin era atunci, în zona de copii unde ne-am așezat noi) pentru ca să se respecte distanțarea.

În schimb, la toaletă nu „se” poartă măști (eu am purtat și le-am pus și copiilor), adică nu există niciun afiș în sensul acesta (spre deosebire de un ștrand din Crângași, unde mi-am petrecut niște zile bune vara asta și unde cerberele doamne de la curățenie te mână de-acolo cu bățul de mătură dacă n-ai fața protejată; și există și afișe peste tot; și), și nici pe alți turiști nu i-am văzut purtând. Și nici personalul de la baruri nu se dădea în vânt după asta, le cam țineau pe sub bărbie sau atârnate de ureche.

Așa a fost vacanța noastră la mare de anul acesta; sper să vă ajute impresiile mele ca să vă luați inima-n dinți, ca părinți, și să le oferiți celor mici câteva zile pe litoral fără temeri și panică, dar cu responsabilitate, normal.
About Author

Jurnalist, blogger, creator de conținut, instructor de fitness, mamă de băieți.